Excite

‘Wintermerk’ Uniqlo verovert de markt

We hebben voor het eerst sinds jaren weer een écht heel koude winter. De kledingmerken die daar het meest profijt van hebben, zijn de kledingmerken die gespecialiseerd zijn in winterkleding. Het Japanse merk Uniqlo is één van die merken.

Uniqlo wist wereldwijd een groei van maar liefst 57% te realiseren, waardoor de totale winst uitkwam op ruim 230 miljoen pond. Alleen in het Verenigd Koninkrijk gingen kledingstukken van Uniqlo al 30% vaker over de toonbank.

Dankzij deze cijfers is Tadashi Yanai, de directeur van moederbedrijf Fast Retailing, de rijkste man van Japan, met een geschatte waarde van ongeveer 5,7 miljard pond. Toen hij in 1984 voor het eerst een vestiging van Uniqlo opende, had niemand dit verwacht.

Het succes van het merk is vooral toe te schrijven aan de functionele en praktische ontwerpen, die gekenmerkt worden door met dons gevulde jassen en thermokleding. De basics – want dat zijn het praktisch allemaal – zijn allesbehalve saai en hebben een unieke uitstraling. Bovendien biedt het merk volop keuze, zowel in soort als in kleur en uitvoering. Zelfs grote kledinglijnen als die van M&S lijken klein in vergelijking met de enorme collectie van Uniqlo.

Tot slot: ook qua prijs is Uniqlo erg aantrekkelijk. Veel kledingstukken zijn al verkrijgbaar vanaf zo’n 15 euro, wat zeker niet veel is voor een perfect zittend, warm winterkledingstuk. In de uitvoering de kleding merk je helemaal niets van de lage prijs; ieder kledingstuk voldoet volledig aan de Japanse kwaliteitsstandaarden.

Afbeelding: Flickr account alisdair

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017