Excite

De hoodie: van monnikenpij tot miljardairsdracht

Wie het Amerikaanse nieuws een beetje volgt, weet dat er een rel is ontstaan over de verschijning van Facebook miljardair Mark Zuckerberg in een hoodie tijdens besprekingen met de zakentop van Amerika. De meeste commentatoren vonden het ongepast. Zuckerberg niet. Hij zweert namelijk bij het dragen van hoodie's. Hoe zit het eigenlijk met dat populaire kledingstuk.

De geschiedenis van de hoodie

De hoodie, ofwel een sweatshirt met een hood (muts, capuchon) is nu enorm populair. Het kledingstuk zoals we het nu kennen werd rond 1930 geproduceerd door het merk Champion. Het bedrijf greep terug op de Middeleeuwen toen monniken pijen droegen met een grote capuchon. In de jaren 30 werd het kledingstuk gebruikt door bouwvakkers die ten noorden van New York in de vrieskou buiten moesten werken.

De opmars in de jaren '70

Pas in de jaren '70 begon de populariteit van de hoodie toe te nemen. De oorzaak lag in het feit dat de hip hop scene het kledingstuk als standaard had. De jongeren uit deze scene gebruikten de mutsen ook werkelijk om juist onherkenbaar te zijn, want er was ook vaak een connectie met de criminaliteit. De populariteit bleef eigenlijk beperkt tot het noorden van de V.S. en de grote steden. In sommige landen is die link er nog. In Canada bijvoorbeeld zijn delen van de grote malls verboden voor mensen met een hoodie.

De doorbraak in de jaren '90

In de jaren 90 ontworstelde de hoodie zich van het negatieve imago. Dat had verschillende oorzaken. Ten eerste werd de hoodie het symbool van veel positievere groepen als de skaters of surfers, zodat hij ook in de westkust doorbrak. Daarnaast kregen alle universiteiten naast de sweatshirts ook hoodies met hun logo en de hoodie werd ontdekt door de haute couture. Wereldmerken als Tommy Hilfiger, Ralf Lauren en ook Armani namen de hoodie op in hun collecties. Waardoor ook de rest van de wereld viel voor het sweatshirt met de capuchon.

De huidige mode

Tegenwoordig is er geen modemerk, sportclub of universiteit die geen eigen hoodie heeft. Een merk als Abercrombie & Fitch verdient er miljoenen mee. De nieuwe trend om je te onderscheiden van anderen, is het zelf ontwerpen van je hoodie. Je hebt dan een uniek exemplaar en met foto's en teksten kun je eindeloos combineren.

De hoodie blijft nog wel even

Met de middeleeuwse pij heeft hij weinig meer te maken en ook niet meer met de bouwvakker die in de kou moest werken. De hoodie is een dusdanig modeartikel geworden dat je hem bijna wel gelijk kunt stellen met de spijkerbroek. Iedereen heeft er wel één. Als iconen als Mark Zuckerberg de hoodie blijven promoten, dan is het met de populariteit nog lang niet gedaan.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017