Excite

Adidas petten: petje af voor hun collectie!

Adidas en petten: die horen bij elkaar. De aanduiding petten is eigenlijk niet zo hip. Cap heet dat sinds de opkomst van dit hoofddeksels of hat. In de jaren tachtig overgewaaid uit de Amerikaanse baseballsport. In deze sporttak behoorde een cap tot de standaard uitrusting.

De stap naar alle andere sporten is snel gegaan. Vandaag zie je deze petten overal in de buitensporten: golf, tennis, voetbalkeepers, formule 1, zeilers en de wielrenners verruilen die vervelende, warme valhelm al heel snel voor een promotionele cap.

Dat is de grote verdienste van deze caps: ze zijn ideaal als reclame-uiting. En altijd in beeld bij tv-interviews. Die caps brengen dus veel geld op voor de merken. Waren de modellen in het begin nog erg klassiek, inmiddels hebben ze een hippere look gekregen. De zonneklep is langer geworden, de sluitingen handiger en de verluchting is aanzienlijk verbeterd.

Alle sportmerken sprongen al snel op de caps-kar. Adidas verkoopt er elk jaar miljoenen van. Elk groot sportevenement is een dankbare gelegenheid voor de pettenmerken. Ze zijn dan immers gedateerd en dragen het logo van bijvoorbeeld de Olympische Spelen of WK voetbal van dat jaar. Zo kun je een mooie verzamelcollectie opbouwen. Door de sporters gesigneerde petten zijn ook gewild door verzamelaars.

Afhankelijk van de bedrukking en tierlantijntjes kost een cap gemiddeld ongeveer 35 euro. Gesponsorde Adidas capdragers zijn David Beckham, Messi, Mohammed Ali, Fidel Castro, Zidane, Ullrich, Agassi en Justine Henin. Enkele jaren terug ontwierp de Britse mode-ontwerpster Stella McCartney een speciale damescollectie voor Adidas, inclusief caps.

Helaas, samen met het succes groeide ook de namaak in deze petten. De hele productie zit vandaag in China!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017