Excite

Abercrombie & Fitch stopt met halfnaakte modellen

  • © Getty Images
Het Amerikaanse merk Abercrombie & Fitch stopt met het gebruik van halfnaakte modellen. Hiermee komt tegelijkertijd een einde aan één van de meest opvallende promotie-acties die ooit gehouden werd. De nieuwe maatregel gaat direct in: met directe ingang huurt het bedrijf geen werknemers meer in die alleen op basis van hun goedgebouwde lichaam door de selectie komen.

Het bedrijf gebruikte deze goedgebouwde modellen niet speciaal voor hun drukcampagnes, maar juist bij de ingang van de winkel. Zij moesten dan met ontbloot bovenlijf de klanten naar binnen lokken. Ook gingen ze met bezoekers op de foto. Ook mensen die niet voor die functie werden aangenomen, moesten er goed uit zien. Het merk stond er lange tijd om bekend dat het alleen knappe werknemers in dienst nam.

Met het nieuwe personeelsbeleid hoopt het bedrijf weer een aanzienlijke stap te zetten in de imagoverandering waar het bedrijf in de afgelopen jaren mee bezig is geweest. Sinds topman Michael Jeffries vertrokken is, richt Abercrombie & Fitch zich veel meer op de kwaliteit van de producten dan op het uiterlijk van de medewerkers.

Met het vertrek van Jeffries is hier ook meer ruimte voor. Hij zou namelijk verschillende keren hebben aangegeven dat hij eigenlijk alleen maar 'leuke, lekkere en knappe mensen' als klant wilde hebben. Dit zorgde in de afgelopen jaren voor een aanzienlijke terugloop in het aantal klanten. Ook het personeelsbeleid van het bedrijf werd door verschillende critici seksistisch en kwetsend genoemd. Op korte termijn moet het personeelsbestand daarom een stuk diverser en herkenbaarder worden, onder meer dankzij deze maatregel.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017